Inapoi la pagina precedenta

Stiri si evenimente

Din 2017, PFA vor putea avea cel mult trei angajaţi. Ce implică asta şi ce soluţii legale există?

De la mijlocul lunii ianuarie, persoanele fizice autorizate (PFA) şi întreprinderile individuale (II) vor avea limitări la angajare, astfel că cele dintâi vor putea angaja cel mult trei persoane, în timp ce II vor putea încadra în muncă până la opt salariaţi. Prin urmare, o PFA care are în prezent mai mult de trei angajați va fi nevoită să concedieze, procedură care comportă însă anumite riscuri. În acelaşi timp, există și varianta radierii PFA şi reorganizarea afacerii în alte forme juridice, mai permisive din punct de vedere al angajărilor.

Limitarea numărului de angajaţi la trei persoane (în cazul PFA), respectiv opt persoane (în cazul II) este inclusă în Legea nr. 182/2016, un act normativ publicat pe 19 octombrie în Monitorul Oficial şi ale cărui prevederi se vor aplica în termen de 90 de zile de la apariţie, adică din 17 ianuarie 2017.

Prin urmare, data de 17 ianuarie va reprezenta momentul de la care va trebui respectatăprevederea amintită, în condiţiile în care documentul nu stabileşte un termen ulterior de intrare în vigoare a acestei dispoziţii. 

PFA poate desfășura activitățile pentru care este autorizată, singură sau împreună cu cel mult 3 persoane, angajate de aceasta, în calitate de angajator, cu contract individual de muncă, încheiat și înregistrat în condițiile legii”, stipulează noua lege, astfel că PFA-uri existente care au mai mult de trei salariaţi sunt forțate să se conformeze. Potrivit specialiştilor, acestea ar putea fie să concedieze persoanele ce depăşesc limita de trei angajaţi, fie să îşi modifice forma de organizare.

Concedierea salariaţilor - o variantă posibilă, dar destul de riscantă

În ceea ce priveşte concedierea persoanelor ce depăşesc limita de trei angajaţi, Legea nr. 182/2016 nu stabileşte temeiul legal în baza căruia vor înceta contractele individuale de muncă (CIM) ale salariaţilor.

Astfel, Luiza Daneliuc, expert contabil la Smart Tax Advisors, consideră încetarea CIM ca urmare a desfiinţării locului de muncă ocupat de salariat o opţiune de luat în calcul, dar care prezintă şi anumite riscuri.

Concret, punerea în practică a unei astfel de măsuri, reglementată la art. 65 alin. (1) din Codul muncii, nu va fi uşor de implementat pentru angajatorul PFA, în condiţiile în careselecţia angajaţilor concediaţi va putea fi contestată în instanţă de salariaţii în cauză.

"Legea nu prevede modalitatea de selecţie a angajaţilor concediaţi, înţelegându-se că lasă acest lucru la aprecierea PFA-ului, ceea ce constituie un risc major de litigii pentru PFA-ul care are salariaţii încadraţi pe acelaşi post şi cu aceleaşi realizări profesionale consemnate în evaluările obligatorii anuale, neexistând o manieră obiectivă de departajarea a acestora", consideră Luiza Daneliuc. 

Aşa cum am precizat deja, condiţia privind numărul de salariaţi va trebui respectată din 17 ianuarie, odată cu intrarea în vigoare a noului act normativ, care însă nu prevede vreo sancţiune pentru nerespectarea acestei prevederi

În acelaşi timp, trebuie luat în calcul şi faptul că numărul PFA-urilor cu peste trei salariaţi este unul destul de redus, în condiţiile în care activitatea ca PFA nu mai este, în special din 2016, prea atractivă din punct de vedere fiscal: "Principalele motive pentru care persoanele fizice îşi desfăşoară activitatea pe PFA sunt contabilitatea simplificată şi accesul imediat la banii încasaţi. În momentul în care apar angajaţi pe PFA, vorbim deja de implicaţii contabile şi fiscale", este de părere Radu Georgescu, Managing Partner la CFO Network, cel care le recomandă PFA-urilor cu mai mult de trei angajaţi să migreze către SRL.

Notă: Pe lângă limitarea numărului de angajaţi, Legea nr. 182/2016 stabileşte limitări pentru PFA şi II şi atunci când vine vorba de clasele de activitate pentru care pot obține autorizație. Detalii suplimentare despre acest subiect puteţi citi aici

Modificarea formei de organizare, a doua opţiune a PFA cu mai mulți salariați

PFA care au nevoie de mai mult de trei angajați pentru a-și desfășura activitatea, neputând să-i concedieze pe cei care depășesc limitările impuse de lege, nu pot decât să-și modifice forma de organizare, respectiv trecerea de la PFA la II, acolo unde vor putea fi încadraţi în muncă până la opt angajaţi

De altfel, opţiunea de a trece de la PFA la II este prevăzută la art. 19 din Ordonanţa de urgenţă nr. 44/2008, act normativ care stabileşte practic condiţiile în care funcţionează aceste entităţi fără personalitate juridică, astfel că "posibilitatea transformării PFA în II a existat dintotdeauna, nefiind nou introdusă în lege", după cum a explicat Luiza Daneliuc.

În ceea ce priveşte procedura de schimbare a formei de organizare, aceasta presupune depunerea unei cereri de înregistrare.

În egală măsură, PFA are şi varianta de a opta pentru schimbarea formei juridice în SRL, situaţie în care este necesară, mai întâi, radierea PFA, urmată de înmatricularea şi autorizarea noii forme de organizare, în funcţie de opţiune.

PFA poate colabora cu oricâte alte entităţi, însă nu se pot masca astfel raporturi de muncă

Potrivit Legii nr. 182/2016, PFA vor putea să colaboreze în continuare cu alte entități: „În scopul exercitării activității/activităților pentru care a fost autorizată, PFA poate stabili relații contractuale, în condițiile legii, cu orice persoane fizice și juridice, cu alte PFA, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale, pentru efectuarea unei activități economice (...)”, dispune actul normativ.

Astfel, colaborarea cu alte entităţi juridice (ONG, SRL, alte PFA-uri, II, IF) nu este afectată de noile prevederi legale, PFA-urile putând în continuare să încheie contracte de prestări servicii cu orice entitate juridică. 

În schimb, potrivit lui Radu Georgescu, pentru colaborarea cu persoane fizice, PFA trebuie să ţină cont de limitarea numărului de angajaţi pentru exercitarea activităţilor pentru care a fost autorizată, dar şi de caracterul de continuitate sau dependenţă al activităţii prestate de acele persoane.

"Astfel, PFA-ul care în prezent are patru angajaţi nu îl poate concedia pe cel de-al patrulea, dupa care să folosească în continuare serviciile acestuia printr-un contract de servicii încheiat cu această persoană fizică, dacă activitatea nu îndeplineşte cel puţin patru criterii de independenţă", a explicat specialistul de la CFO Network. 

Totodată, chiar dacă concepte precum "convenţie" civilă sau "venituri obţinute din convenţiile civile" nu se mai regăsesc în cuprinsul actualului Cod fiscal, legislaţia în vigoare oferă câteva alternative ce pot fi folosite în locul acestora.

"Varianta unor convenții civile este aplicabilă doar în cazul în care respectiva persoană fizică desfășoară o activitate fără caracter de continuitate (o activitate punctuală, o singură dată). Orice fel de activitate economică cu caracter de continuitate desfășurată de o persoană fizică atrage obligativitatea organizării sub forma PFA, II, IF etc)", a punctat şi Luiza Daneliuc. 

Astfel, în situaţia în care o persoană este remunerată strict o singură dată pentru activitatea desfăşurată, venitul obţinut de respectiva persoană trebuie tratat din punct de vedere al taxării ca provenind din alte surse. Dacă însă persoana în cauză are o colaborare mai lungă cu o entitate juridică, aceasta ar trebui să se autorizeze ca PFA, iar veniturile sale din această activitate să fie considerate venituri din activităţi independente, ca urmare a caracterului continuu/recurent. 

Recomandarea specialistului: Migrarea către microîntreprindere, varianta cea mai avantajoasă

În concluzie, pentru acele persoane fizice autorizate ce nu vor putea sau nu vor vrea să se încadreze în limitele prevăzute de lege în ceea ce priveşte numărul de angajaţi, Luiza Daneliuc oferă două alternative, astfel:

  • transformarea PFA în II, care permite angajarea a maximum opt salariați;
  • radierea PFA și înființarea unei SRL, care permite angajarea unui număr nelimitat de salariați.

De altfel, din 2016, odată cu înăsprirea sistemului fiscal aplicabil PFA, mulţi antreprenori au ales varianta funcţionării ca microîntreprindere, cea care oferă, în opinia lui Radu Georgescu, cea mai avantajoasă formă de organizare din punct de vedere fiscal: "Astfel, este foarte probabil să asistăm la o nouă migrare a PFA-urilor către microîntreprinderile cu impozitare pe venit", a subliniat Managing Partner-ul de la CFO Network.

Important! Legea nr. 182/2016 nu aduce modificări profesiilor liberale, precum şi acelor activităţi economice a căror desfăşurare este organizată şi reglementată prin legi speciale. Astfel, limitările privind numărul de salariaţi şi numărul de clase de activitate pentru care se poate obține autorizare nu vizează şi aceste entităţi, atât timp cât legea în baza cărora au fost înfiinţate le permite acest lucru.

Nu uitați! Legea nr. 182/2016 mai stabilește și că studenții care vor înființa PFA sau II nu vor fi nevoiți să plătească taxele pentru înregistrarea și autorizarea acestor entități.

Sursa: Avocatnet.ro

 

Ești aici: Home Stiri si evenimente Din 2017, PFA vor putea avea cel mult trei angajaţi. Ce implică asta şi ce soluţii legale există?

CCINT este o organizaţie neguvernamentală, cu caracter autonom, care susţine interesele comunităţii de afaceri şi, în special, pe cele ale membrilor săi, în dialogul cu instituţiile statului şi organismele internaţionale. Camera acţionează pentru crearea unui mediu de afaceri stabil, coerent şi propice dezvoltării sectorului privat, unei economii de piaţă reale, durabile şi deschise spre exterior.

Newsletter CCINT

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterAstazi494
mod_vvisit_counterIeri515
mod_vvisit_counterAceasta Saptamana1009
mod_vvisit_counterSaptamana Trecuta4624
mod_vvisit_counterAceasta Luna10788
mod_vvisit_counterLuna Trecuta23178
mod_vvisit_counterTotal Vizitatori837569

Online Acum: 10
IP-ul Dumneavoastra: 54.211.41.181
,
Astazi: January 16, 2017